Regulacja AF Canon 5D Mark 1 (back focus, front focus)

Wstęp

Lustrzanka cyfrowa (DSLR) czy też na film tradycyjny (SLR) jest urządzeniem które jest dość skomplikowane optycznie i mechanicznie. Dokładniej – będziemy tu przyglądać się układowi mechanizmów umożliwiających korzystanie z głównej cechy aparatów SLR i DSLR, czyli podglądu kadru przez ten sam obiektyw, którym wykonujemy fotografię. Skupimy się na Canonie 5D Mark I, choć inne Canony z serii EOS (w tym na tradycyjny film) skonstruowane są podobnie. Najprawdopodobniej także inne aparaty DSLR i SLR z autofokusem, aczkolwiek tego nie gwarantuję.

Układ optyczny SLR (z autofokusem) i wszystkich DSLR z grubsza składa się z komory lustra (mirrorbox), matówki, pryzmatu pentagonalnego (lub układu luster (vide Canon 350D i podobne) i wizjera. To są elementy mające na celu podgląd obrazu „ludzkim okiem”.

Podobny układ ma na celu umożliwienie tego samego elektronicznemu układowi ustawiania ostrości (AF). W tym celu lustro główne (widoczne po zdjęciu obiektywu) półprzepuszczalne (część światła przechodzi przez powierzchnię lustra). Pod lustrem głównym znajduje się odchylane mniejsze lustro, na które pada światło przepuszczone przez lustro główne. To dodatkowe lustro jest tak ustawione, że kieruje światło wprost do czujników AF umieszczonych w dolnej ściance komory lustra.

Regulacja

Jest to dość skomplikowany układ, zważywszy na to, że wszystkie lustra są umieszczone na mechanizmie który jest ruchomy w celu przepuszczenia światła do migawki.

Aby otrzymać prawidłowe ustawienie ostrości (na oko, manualnie na matówkę, czy też używając AF)  musi być spełniony warunek:

Odległość fotografowanego obiektu od powierzchni filmu lub matrucy światłoczułej musi się równać odległości tegoż obiektu od matówki (oraz powierzchni czujnika AF).

Regulacja tutaj opisana polega na zmianie pozycji małego lustra AF w taki sposób, aby odległości się zgadzały.

Regulacja AF w cyfrowej lustrzance (DSLR) może być wykonana relatywnie łatwo (tzn. bez użycia specjalistycznych przyrządów), kto przeczyta dalej będzie wiedział dlaczego. Regulacja lustra głównego jest trudna do wykonania w warunkach amatorskich. Tak samo regulacja lustra AF w lustrzance tradycyjnej z autofokusem także jest trudniejsza do wykonania.

Tyle teorii, bierzemy się do roboty.

Przepis

Składniki:

  • 1 lustrzanka cyfrowa DSLR z obiektywem (najlepiej najjaśniejszym jaki mamy)
  • 1 statyw
  • 1 focus chart
  • 1 komputer

Przygotowanie do pracy:

Należy przygotować focus chart, ja używałem przygotowanego przez Jeffreya Friedla (http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart#print). Przy okazji warto zapoznać się z informacjami zamieszczonymi przez niego na stronie (ang.). Jeszcze dokładniej niż ja wyjaśniają zagadnienia, aczkolwiek nie ma tam nic na temat ustawiania AF w aparacie.

Wydrukowany focus chart warto umieścić na podkładce z tektury (np. takiej z klipsem na górze) żeby leżał idealnie płasko.

Przykręcony do statywu aparat i focus chart umieszczamy tak, żeby kąt między osią obiektywu i płaszczyzną aparatu wynosił ~45 stopni. (ten kąt nie jest stały, w zależności od obiektywu i DOF można go zmieniać).

Patrząc w wizjer ustawiamy aparat tak, żeby centralny punkt AF (który oczywiście musi być wybrany jako główny) był idealnie wycelowany w środek focus chartu, którego linia „0” w powinna być w kadrze ustawiona idealnie poziomo.

Ustawiamy najniższą wartość przysłony dla naszego obiektywu i ISO w granicach rozsądku (50-400), tak, żeby czas mogł być na wysokim poziomie (250 w górę). Można użyć lampy błyskowej.

Tak ustawiony aparat, statyw i focus chart jest naszym układem pomiarowym i w czasie pracy nie powinniśmy specjalnie go zmieniać.

Wykonujemy zdjęcie ustawiając wcześniej ostrość za pomocą AF. Zrzucamy fotografię na komputer i sprawdzamy w powiększeniu 1:1. Odsyłam do strony http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart#intro gdzie znajduje się dobra instrukcja odczytywania wyników.

Zaznaczam, że trzeba wykonać kilka (naście) prób zanim stwierdzimy FF czy BF i zabierzemy się do regulacji. AF czasem myli się, a możliwe jest też że nasz układ pomiarowy jest ustawiony w zły sposób i system AF nie „łapie” ostrości na środkowym elemencie focus chartu, tylko na jakimś innym, który jest w zasięgu.

CIĄG DALSZY NASTĄPI…

Reklamy