Solex VeloSoleX 3800 – części, zamienniki

20141010_195125

Podsumowanie: Po małym remoncie silnik działa dużo lepiej. Co prawda odpaliłem go na razie ręcznie „na sucho”, ale słychać dużą różnicę w kulturze pracy. Wymieniłem łożyska (2 szt.) oraz uszczelnienia (3 szt.), wyczyściłem tłumik, cylinder, tłok i głowicę z nagaru, dotarłem zawór dekompresora. Cały silnik został rozebrany i wyczyszczony. Poprawiłem rolkę, której tuleje brązowe były zbytnio wciśnięte co skutkowało za dużym luzem na wałku i dzwonieniem bębna sprzęgła o obudowę. Dołożyłem pokrywkę i nakrętkę koła magnesowego (brakowało) oraz specjalne podkładki blokujące nakrętki wałka zawieszenia silnika. Gumy zawieszenia silnika także wymieniłem, chociaż stare jeszcze dawały radę. Z kosmetycznych napraw – zastosowałem tulejki samogwintujące w mocowaniu pompy paliwa i dolnym uchwycie zbiornika paliwa. Blachy mocowania silnika, przedni błotniczek i pokrywka filtra zostały zdarte do gołego i pomalowane na nowo. Technologia czyszczenia tłumika – najpierw linką rowerową a potem woda+soda kaustyczna (kret lub inny środek do przeczyszczania rur) i długie płukanie, na koniec suszenie na gorąco na kuchence gazowej.

  • Opony 1,75″x18″
  • Tuleja gumowa zawieszenia silnika:
    wewn 10 mm zewn 19 mm szer 19 mm
    (wymiary znalezione na aukcji, jeszcze nie sprawdiłem na silniku)
    właściwe wymiary to 8x16x12
    tuleje od chińskiej kopii silnika (nazwa handlowa Hongdu IE39F) można zamówić w f-mie FHU Barter – nick Allegro „BARTER_”
  • Łożyska w silniku: 6202 i 6203
    (wg specyfikacji WSK Gnom – to prawie identyczne konstrukcje)
  • green-balloon-chat-plus-addO-ring korka paliwa – standardowy 39×3, do kupienia w sklepie motoryzacyjnym, lub z uszczelnieniami technicznymi – np. f-ma Aktom w Ząbkach.
  • green-balloon-chat-plus-addUszczelniacze wału: 21x31x3,5/4,5 (tylko oryginalny) oraz 24x34x5 oraz dodatkowy uszczelniacz który jest wciśnięty w pokrywę między wałkiem napędowym a dzwonem sprzęgła – niestandardowy.
  • green-balloon-chat-plus-addKlucz do nakrętki bębna sprzęgła – 37mm
  • 4599345228Żarówka p26s 6v 15w
    (mam wersję Made in France ale sprzedawaną w Niemczech – inna żarówka. W modelu francuskim żarówka z gwintem jak w rowerze.)
  • Tylnią lampka mam od polskiego motoroweru Ryś lub Żak. Oryginalna była zniszczona. Rysiowa całkiem pasuje wizualnie do reszty roweru. Żarówka bagnetowa 2 lub 4 W. (Lepiej dać 2W, wtedy przednia lampka świeci mocniej a tylnia i tak wystarczająco). Lampka kupiona u pana który ma sklep i warsztat motocyklowy przy ul. Mokry Ług 19 w Warszawie. Na Allegro użytkownik „junkersi”. Cena 29 zł.
  • 49004-500Śruby mocowania silnika na gwint M6 i M8, oryginalne francuskie mają nietypowe rozmiary łbów 9 mm lub 12 mm. Warto przemyśleć o nakrętkach samokontrujących z wkładką poliamidową, zwłaszcza jeśli oryginalne nakrętki zostały zamienione przez poprzednich właścicieli na zwykłe.
  • Śruby mocowania pompki paliwa oryginalne M4x53, pasują typowe M4x55 z łbem krzyżakowym lub ampulowym.
  • W razie trudności z odkręceniem przewodów paliwowych od pompy warto najpierw zdjąć bak, odkręcić przewód od baku i od gaźnika i odkręcić używając klucza oczkowego przełożonego od wolnych końców przewodów.
  • lampa-tylna-tyl-komar-mr230-rys-zak-4-3687849335Oryginalny bak i korek mają tendencję do zmiany rozmiaru gwintów po latach. W rezultacie korek odkręca się bardzo ciężko. Należy wylać paliwo, zdjąć bak następnie delikatnie i równomiernie opiłować wewnętrzny gwint korka w baku sprawdzając co chwilę czy korek wkręca się z lekkim już oporem.
Reklamy